سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

طراحی و اجرای انواع ویلا

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

طراحی و اجرای انواع ویلا
طراحی و اجرای انواع ویلا

تعریف ویلا
“ویلا” به فرانسوی و انگلیسی (villa) به ساختمانی گفته می‌شود که از چهار طرف به بیرون نما داشته باشد و معمولاً آن را در اطراف شهرها یا در ییلاق‌ها می‌سازند. البته در بعضی از کشورها قوانین ساخت‌وساز به شهروندان اجازه ساخت ویلا در داخل شهر را می‌دهد و خانه‌های مسکونی به صورت ویلایی ساخته می‌شوند.
معمولا در مناطق شهری به دلیل تجمع ساخت و در هم تنیده شدن ساختمان‌ها امکان داشتن یک خانه ویلایی کمتر دیده می‌شود. هرچند به برخی از خانه‌های حیاط‌‌دار در شهرهای بزرگ هم خانه ویلایی اطلاق می‌شود، ولی تعریف درست ویلا خانه‌هایی است که از هر چهار طرف آزاد باشد و نمای بیرونی داشته باشد.
در ایران در فرهنگ عامه معمولا به خانه‌هایی که نمای چهار طرف داشته باشند یا سقف شیب‌دار داشته باشند، خانه‌های ویلایی گفته می‌شود. با گسترش شهرها از تعداد ویلاها در مراکز شهرها کاسته شد، ولی در حومه و شهرک‌ها ویلاها به چشم می‌خورند.

تاریخچه ویلا
ویلا ها مکان هایی هستند که ابتدا از معماری غربی بوجود آمده و وارد معماری جهان شده است. اولین بار در شبه جزیره ایتالیا در دوران باستان ویلا ها دیده شده اند و سپس در دوره رنسانس به شکوفایی و اوج خود در آن زمان رسیده اند. ایده ویلا از ابتدا به عنوان خانه هایی بیرون از شهر و در دل طبیعت که زاده تخیلات افراد ثروتمند و تفکر معمار میباشد شکل گرفته است.
ساختار ویلا ها با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شد و حتی مکان ویلا ها از آن فضا های بکر در دل طبیعت به حومه شهر ها و باغ ها و گاه به داخل شهر ها منتقل شد . اما اصول اولیه ویلا که این مکان را مکانی متفاوت و خاص نسبت به دیگر سکونت گاه ها می کرد را با خود حفظ کرد . از این رو بعد از دوران رنسانس ویلا ها فراتر از یک معماری با زمینه ایتالیایی ظاهر میشود و به علت کیفیت های خاص خود به گونه های مختلفی در سراسر اروپا و جهان این معماری انتقال می یابد.

تفاوت ویلا با خانه
ویلا بسیار شبیه خانه است، اما ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از خانه متمایز می‌کند. ویلاها به دلایلی مانند لوکس بودن، بزرگ بودن، دارا بودن باغ یا حیاط بزرگ، برخورداری از استخر یا آبنما و گل و گیاه فراوان، از خانه متمایز می‌شوند. همین ویژگی‌ها ویلا را به محلی برای استراحت و دوری از روزمرگی و شلوغی شهرها تبدیل می‌کند.

انواع سبک طراحی ویلا
 ویلا دارای سبک‌های بسیار متنوع و گوناگونی است که می‌تواند متناسب با انواع سلایق طراحی و ساخته شود اما همه ویلاها در دو گروه کلی مدرن و کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند.

ویلای مدرن
این ویلاها مناسب حال افرادی است که تمایل به زندگی در خانه‌های ویلایی مدرن و شیکی را دارند، که با اصول و طراحی‌های مدرن و مد روز ساخته شده‌اند. در طراحی ویلای مدرن هیچ رد پایی از زمان، مکان و حتی باورهای شخصی و اعتقادات نیست. در این ویلاها هیچ چیزی به جز اصول زیبایی‌شناسی بصری مانند تعادل، ایستایی، توازن، تناسب، ترکیب رنگ‌های چشم‌نواز پیدا نمی‌کنید. درک بصری طراحی ویلای مدرن برای چشم بسیار آسان است. این ویلاها دارای سادگی‌ای هستند که فهم آن را برای بیننده بسیار آسان می‌کند. در طراحی ویلای مدرن هیچ المانی برای اینکه چیزی را به رخ بکشد به کار نرفته و همه چیز همان چیزی است که هست.



ویلای کلاسیک
این سبک مناسب افرادی است که تمایل به زندگی در فضایی سنتی و قدیمی دارند. سبک کلاسیک از دوران رنسانس در رم پدید آمد. ستون‌های بلند، سرستون، مجسمه‌های تزئینی، طاق و قوس‌ها و تزئینات از ویژگی‌های بارز این سبک هستند.



ویلا در معماری سنتی ایرانی
همانطور که گفته شد ویلا فضایی است که از معماری غرب به نقاط مختلف جهان صادر شده است. اما آیا ویلا ها را در معماری فاخر ایرانی هم میتوان یافت ؟
انسان همیشه به دنبال ایجاد کیفیت های خاص فضایی برای خود بوده. این فضا ها عمدتا در طول تاریخ از ترکیب معماری و منظر سبز بوجود آمده اند. اوج شکوه معماری ایرانی در ترکیب با طبیعت را میتوان در باغ های ایرانی مشاهده کرد. باغ های ایرانی عموما دارای یک کوشک در داخل خود میباشند. این باغ ها به طور کلی به صورت سکونت گاه های موقت و در فصل های خاص مورد استفاده قرار میگرفت. کوشک های قرار گرفته در باغ های ایرانی را میتوان گونه ای از ویلا سازی در معماری سنتی ایران در نظر گرفت. هرچند که باغ ایرانی به خودی خود از کیفیت ها و شاخصه های منحصر به فردی برخوردار است اما میتوان این دو فضا را از لحاظ کاربری و هدف طراحی با یکدیگر مقایسه کرد.

 

جهت برخورداری از طرحی جذاب و مطابق با سلیقه شخصی شما برای ویلایتان ...

** با ما تماس بگیرید 09122257213 **

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0