سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

طراحی داخلی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

طراحی داخلی چیست؟
طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی چیست؟
طراحی داخلی علمی است که نیازمند احاطه کامل بر روانشناسی محیط است و باید علاوه بر فنون طراحی بر ارگونومی، نورپردازی و رنگ شناسی و مصالح شناسی نیز مسلط باشد زیرا که موارد ذکر شده ابزار بیان طراح داخلی هستند. آنچه که طراحی داخلی را از معماری متمایز می‌کند عمر آن است، (عوض کردن طرح داخلی متناسب با روحیه ی ساکنین و یا ایجاد تنوع در زندگی روزانه و … مواردی از این دست هستند).
طراحی داخلی فرایندی جهت شکل بخشیدن به فضای داخلی از طریق طراحی کف – سقف و دیوارها است. در واقع طراحی داخلی به فعالیت انسان ها بسیار وابسته است و می‌توانیم آن را به صورت هنر و دانش درک رفتار انسان ها تعریف کنیم.
در واقع طراحی داخلی کاربردی ترین هنری است که وجود دارد زیرا که برخلاف یک نقاش هدف اش خلق اثر هنری نیست که صرفا زیبا باشد یا مانند یک صنعتگر هدفش محصولی کاربردی باشد بلکه می‌تواند ظریف تر باشد؛ فرایندی که از معماری آغاز و به دکوراسیون داخلی ختم می‌شود .
طراحی داخلی اگر که به صورت پیشرفته صورت گیرد دارای چند وجه است که شامل : بسط و وسعت ذهنی، طرح ریزی، ابداع و پیدایش، بررسی و رسیدگی، نگرش عمومی و ارتباط با دارنده و مالک پروژه است.
با توجه به تعریف طراحی داخلی و موارد گفته شده، آنچه که طراحان داخلی انجام می دهند بیشتر به فضا داخلی ربط دارد و فعالیت های آنها بیشتر به طراحی و نوسازی فضای داخلی کمک میکند. آنها ظاهر اتاق را عوض کرده و تغییراتی در کارایی اتاق ایجاد می‌کنند. فعالیت های آنان شامل نقاشی کف ساختمان تا چیدمان لوازم تزئینی در داخل است. طراحان داخلی با معماران و پیمانکاران ساختمانی در ارتباط هستند.
طراحی داخلی که به عنوان یک صنعت،یک هنر و یا یک حرفه در جهان امروزی معرفی شده است، ارتباط بسیار نزدیکی با علم معماری دارد.
در واقع نقشه کشی و فرآیند فرم دهی به فضاهای داخلی به وسیله انسان، طراحی داخلی را شکل می‌دهد.
طراحی داخلی طبعاً مرتبط با توسعه وضعیت ظاهری یا بصری یک فضای داخلی نیست چرا که هدف نهایی بهینه سازی استفاده های مورد نظر برای یک محیط ساخته شده می‌باشد.
بهتر است بگوییم میتوانیم از آن به روشی هدایتگر، عملکردی در جهت رسیدن به اهداف مدنظر که همان افزایش بازده کاری، پویایی و بهبود روال زندگی، یاد کنیم.
اما آنچه باعث تفاوت بین یک طراحی داخلی معمولی با طراحی داخلی موفق می‌شود، این است که علاوه بر این موضوع ها باید حتما پاسخگو تغییرات جمعیتی،زاقتصادی و تکنولوژیکی باشد.
Interior design هنر یا پروسه چند بعدی است و میتوان گفت دارای 4 بعد که شامل پیشرفت مفهومی، رابطه و تماس با سرمایه ‌گذاران پروژه، تدبیر و مدیریت و انجام طرح می‌باشد.

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی و دکوراسیون داخلی در چیست؟
«معماری داخلی» (Interior Architecture)، حوزه‌ای است که بر روی طراحی المان‌های سازه‌ای، مدیریت فضا، انتخاب مصالح ساختمانی و دیگر جنبه‌های فنی برنامه‌ریزی و ساخت یک اتاق با رعایت اصول زیبایی‌شناسی تمرکز می‌کند.یک معمار داخلی وظیفه برقراری تعادل بین کاربری، ایمنی و ظاهر ساختمان را بر عهده دارد.
«دکوراسیون داخلی» (Interior Decoration)، هنر ترکیب رنگ، پارچه، اثاثیه و اکسسوری‌ها به منظور تغییر ظاهر اتاق است. با توجه به این توضیحات، معماری داخلی و طراحی داخلی را می‌توان به عنوان دو تعریف نزدیک به هم در نظر گرفت. دکوراسیون داخلی در حوزه طراحی داخلی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، یک طراح داخلی باید قادر به انجام تمام فرآیندهای دکوراسیون داخلی باشد اما لزومی ندارد یک متخصص دکوراسیون داخلی تمام فعالیت‌های مرتبط با طراحی داخلی را انجام دهد.

حیطه کار طراح داخلی
طراح داخلی کسی است که به بهره برداری از فضا، طراحی کاربردی و نقشه‌کشی تأکید می‌کند.
طراح داخلی میتواند نقشه یک فضا را رسم کند اما اجازه ندارد موقعیت ها را جابجا کند، مگر اینکه مهندس ساختمان اجازه دهد و تایید کند که این تغییر موقعیت، منجر به بهبود ساختار می‌شود.
طراحان داخلی با متخصصان بسیاری از زمینه های دیگر سروکار دارند.
طراحان داخلی با رشته های متفاوتی همچون طراحی دکوراسیون، معماری و غیره آشنایی دارند.
در یک پروژه طراح داخلی نه فقط با یک تیم خود، بلکه با افراد و متخصصان زیادی سروکار دارد که تعدادی از آنها شامل :
    معماران
    متخصصین برق
    لوله کش ها
    پیمانکاران عمومی
    چوب کاران
    سفال پز یا سنگ کار
    متخصصان کف پوش
    نقاشان
    سازندگان مبلمان
    متخصصان در و پنجره
    هنرمندان و مجسمه سازان
    معماران منظر
    برنامه ریزان شهری و مقامات دولتی
    متخصصان کنترل آب و هوا
به همین علت، طراحان داخلی موفق زمان بسیاری را صرف شناخت از این رشته ها میکنند تا بدانند هرکدام از آنها چه کاری را و چگونه انجام میدهند.
جالب است بدانید که،طراحان داخلی اغلب با دکوراتورهای داخلی اشتباه گرفته می شوند.
این اشتباه طبیعی است اما تفاوت های مشخصی بین طراحان داخلی و دکوراتور های داخلی وجود دارد.

دکوراتورهای داخلی و طراحان داخلی چگونه مقایسه می شوند؟
یکی از واضح ترین تفاوت های بین طراحان داخلی و دکوراتورهای داخلی، گستره دانشی است که انتظار می رود هر یک از آنها به یک پروژه تبدیل شود.
طراحان داخلی باید درباره طیف وسیعی از رشته ها دانش عمیقی داشته باشند تا بتوانند فضایی را ایجاد کنند که نه تنها جذاب باشد، بلکه به درستی بر طبق قوانین و مقررات عمل کند.
بسیاری از دولت ها نیاز به طراحان داخلی دارند که گواهینامه طراحی داخلی و / یا مجوزهای لازم را برای کارشان دارند.
طراحان داخلی اغلب به دلیل نقش نظارتی و برنامه ریزی شان، نقش کاملی در دکوراسیون فضا دارند.
به یک معنا طراحان داخلی اغلب مانند مدیر پروژه هستند که دستی به همه کار دارند.
طراحان داخلی اغلب بخاطر دسترسی همه جانبه به فضا قبل از شروع یک پروژه، مخصوصا پروژه های ساختمانی جدید، برای مشورت دادن به کارفرمایان فراخوانده می شوند.
با این حال دکوراتورهای داخلی، نقش بسیار تخصصی دارند.
دکوراتورها موظف به کار در فضایی توسعه یافته به منظور ایجاد یک حس خاص در آن فضا هستند.
بر خلاف طراحان داخلی، دکوراتورها پایه های فضا را دستکاری نمی کنند.
در عوض، آنها باید قادر به دیدن امکانات موجود در فضای فعلی باشند.
دکوراتورهای داخلی همچنین ممکن است نسبت به طراحان داخلی دانش عمیق تری در مورد اصول، سبک ها و گرایشات طراحی داشته باشد.
در بیشتر موارد، طراح داخلی و دکوراتور داخلی با یکدیگر همکاری می کنند.
حتی ممکن است یک نفر هر دو کار را انجام دهد.
با این حال، دکوراتورهای داخلی ممکن است با متخصصین سایر مشاغل کار نکنند، در حالی که طراحان داخلی این کار را می کنند.
طراحی داخلی چیست
دکوراسیون و طراحی داخلی چیست
هم طراحان داخلی و هم دکوراتورهای داخلی باید در انتخاب موارد زیر مهارت داشته باشند:
    بهسازی پنجره
    لوازم خواب
    مبلمان
    اثر هنری
    تجهیزات جانبی
    واحدهای ذخیره سازی
    وسایل روشنایی
    فرش و قالی
    رنگ ها
    پارچه ها و بافت ها
    سبک طراحی
    طرح
    طراحی برای رخدادهای خاص
    و غیره
با این حال طراحان داخلی باید دانش خود را چند مرحله فراتر ببرند که عبارت است از:
    برنامه ریزی برای فضا
    طراحی آشپزخانه و حمام
    طرح لوله کشی و لوازم
    طرح نورپردازی و لوازم
    طراحی صدا
    کف پوش
    نجاری سفارشی
    سنگ و کاشی
    کنترل آب و هوا
    درها و پنجره ها
    کابینت
    طراحی تخصصی، مانند LEED
    مقررات ساختمان
    ملزومات لایحه معلولان امریکایی
    و غیره
هر فضایی دارای قوانین و مقررات ساختمانی است که ممکن است بر اساس نوع فضا تغییر کنند.

چرا به طراح داخلی نیاز داریم؟
شاید بتوان از تماشا کردن یک فیلم کسل کننده دست کشید، از گوش سپردن به موسیقی ای که باب میل نیست اجتناب کرد، حتی مسیر پیاده روی هر روزه‌مان که حالا برایمان تکراری شده را تغییر داد، اما طراحی داخلی اینطور نیست. فضایی که برای طراحی داخلی آن به درستی فکر نشده باشد، می تواند بر زندگی، کار و حتی سلامت روحی و جسمی افراد تاثیر مخربی به جای بگذارد بی آنکه بدانند.
باید به این موضوع توجه کرد که بیشتر زمان افراد در فضای داخلی سپری می‌شود. گاهی برایمان یک محیط کسل‌کننده، نا امن و ناراحت‌کننده به نظر می رسد و در مقابل گاهی فضایی تداعی کننده آرامش، خوشحالی و امنیت هست. در اینجا به اهمیت حضور طراح حرفه‌ای پی می‌بریم چرا که یک محیط علاوه بر زیبایی باید مهندسی شده و با هدف خاص طراحی شود.

چه کسانی می‌توانند طراحان خوبی باشند؟
برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی موفق، به تحصیلات کامل و مهارت های کاربردی در بسیاری از رشته های (معماری، طراحی گرافیک، هنرهای تزئینی، و طراحی پارچه، مبلمان و نور) نیاز دارید. در این حوزه شما باید بتوانید تناسبات را درک کنید و به اصول زیبایی شناسی در طراحی اهمیت بسیاری بدهید و همراه با یادگیری و دنبال به روز کردن اطلاعاتتون باشید.در جامعه ای با فرهنگی که به طور فزاینده از طراحی DIY(do it yourself) یا همان خودت انجامش بده استقبال می کند، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و داشتن مهارت و تجربه به شما اعتبار لازم برای رقابت و جلب توجه مشتریان را می دهد.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0